tisdag 14 juli 2009

Ph, bikarbonat och en upphottning av kemikunskaperna

Nytagen bild på Malte. Han och övriga innevånare mår bra, men det är tomt utan prinsessorna.

Man lär sig nya saker hela tiden. De senaste dagarna har jag frekvent använt uttrycket "buffra vattnet", ett uttryck som jag inte hade en aning om vad det innebar, än mindre använt, innan prinsesskatastrofen.
Jag minns från det att jag var barn att det visades flygplan på tv som släppte kalk i stora lass i försurade sjöar. De var på den tiden försurning och skogsdöd diskuterades aktivt. Till mitt stora akvarium behövs ett litet flygplan med ett litet lass kalk. PH värdet har nog gått upp och ner mer än vad prinsessorna tyckt om. Även nu, när jag gjort ett delvattenbyte, är PH nere på 6. Sånt gillar inte prinsessor.
Jag har numera ett mindre kemilaboratorium. PH- Nitrittester och mer bikarbonat än vad som används på ett medelstort bageri under ett år. Bikarbonat kan nämligen buffra vattnet men innan jag vågar hälla i det behöver jag även ett KH-test. Ur kranen kommer "ostabilt vatten" som behöver stabiliseras. Hade liksom ingen koll alls på det här. Har kollat nitrit men inget annat. Konstigt att några fiskar alls lever! Med tanke på hur mycket pet det är med vattnet.
Men jag ger inte upp! När jag ändå var och ruinerade mig på Herkules zoo köpte jag en ny kakaduahane, väldigt fin och honan verkar lite förtjust även hon. Men de bor ju lilla akvariet, där PH borde vara lägre då alla fiskar där är från Sydamerika, men nejdå där är PH:t på 8.
Så i det stora akvariet ska jag tillsätta kalk (eller quick fix: bikarbonat) och i det lilla borde jag tillsätta torv. De ska liksom byta PHvärde med varandra.

Inga kommentarer: